Cròniques logístiques: el conflicte al canal de Suez i el mar Roig

Cròniques logístiques: el conflicte al canal de Suez i el mar Roig

Com afecta la interrupció de pas pel mar Roig a la logística mundial i el comerç global?

Des de mitjans de novembre de 2023, davant la guerra entre Hamàs i Israel que va esclatar a l’octubre, els rebels houthis —grup armat del Iemen que s’identifica amb els zaidites— van mostrar el seu suport a Palestina atacant a més de 20 vaixells al mar Roig per la seva vinculació amb Israel.

A causa de la seva importància per al comerç global, ja que delimita amb el canal de Suez i l’estret de Bab el Mandeb, aquests atacs han tingut un gran impacte en el nostre sector: pel mar Roig, naveguen 19.000 vaixells de càrrega cada any que impliquen l’11 % del trànsit marítim global.

A això s’afegeix el seu pes en l’aprovisionament energètic, i el trastorn que implica aquesta situació per als països que importen energia, a més del fet que la ruta per aquest mar és la més ràpida entre el Mediterrani i els ports asiàtics.

A continuació resumim la cronologia de successos relacionats amb el conflicte, dels esdeveniments més recents al seu origen.

 

Actualitzat el 23 d’agost de 2024.

 

23/08/2024 – Crisi del mar Roig: inseguretat marítima i energètica

La inseguretat marítima al mar Roig continuarà tensant la logística del transport marítim, però els seus efectes sobre els mercats del petroli i el gas natural semblen limitats, segons un article del Reial Institut Elcano.

 

22/08/2024 – França rescata 29 tripulants d’un petrolier atacat al Mar Roig

Un destructor francès va rescatar 29 mariners d’un petrolier que va ser objecte de repetits atacs al Mar Roig, suposadament, per part dels rebels houthis del Iemen. El petrolier encallat, de bandera grega, pot suposar un risc per al medi ambient de la zona.

 

21/07/2024 – Els ingressos del Canal de Suez disminueixen en 2.000 milions de dòlars

L’Autoritat del Canal de Suez ha reportat una caiguda d’ingressos del 23,4% i ha passat de 9,4 mil milions a 7,2 mil milions de dòlars. Les navilieres, però, es beneficien del desviament al voltant d’Àfrica, cosa que ha elevat tarifes i ha causat congestions portuàries.

 

28/06/2024 – La crisi al Mar Roig afectarà el transport marítim durant tot el 2024

Bimco ha revisat la seva hipòtesi sobre quan podrien tornar els vaixells als seus recorreguts habituals al Mar Roig i al canal de Suez, i és evident que no hi ha indicis de resolució en aquesta crisi. Es considera ara que tot el 2024 es veurà afectat i que les rutes normals es reprendran a partir del 2025.

 

17/06/2024 – Els houthis intensifiquen i sofistiquen els seus atacs contra la navegació al Mar Roig

Els atacs dels houthis contra la navegació comercial al Mar Roig i l’Índic s’han intensificat i sofisticat, duent a terme la seva primera ofensiva amb una embarcació no tripulada carregada d’explosius. Setmana tràgica per als mercants que transitaven per Aden, on va morir un tripulant i un altre va resultar greument ferit.

 

31/05/2024 – Nolis marítims pugen 150% en 2024 per atacs a Mar Roig i augment preocupa exportadors

Les accions de rebels houthis al Mar Roig van provocar un increment en el preu dels nolis marítims en haver de desviar la ruta per a arribar a Àsia. L’Índex Mundial de Contenidors (WCI) de Drewry va marcar que un contenidor de 40 peus té un preu actual de US$ 4.226. Al desembre de l’any passat el valor era de US$ 1.661, la qual cosa mostra una variació de 154%.

 

19/05/2024 – La ruta del mar Roig, estancada a la meitat de capacitat després de mig any d’atacs houthis

L’estratègica ruta comercial que travessa el mar Roig ha perdut més de la meitat de la seva afluència, sense que hi hagi previstes tornades al flux habitual. Abans de la guerra, la via assumia el 15% de tot el comerç marítim mundial i connectava els ports asiàtics i del golf Pèrsic amb Europa.

 

10/05/2024 – Els trànsits pel canal de Suez han caigut un 55% el primer trimestre del 2024

Els trànsits pel canal de Suez han caigut un 55% el primer trimestre del 2024 amb 2.900 vaixells desviats a altres rutes des de l’inici de la crisi terrorista al mar Roig el mes de desembre passat.

 

08/05/2024 – Els houthi amenacen d’atacar la navegació a la Mediterrània oriental

Els houthis, recolzats per l’Iran, amenacen d’atacar vaixells a la Mediterrània oriental com a represàlia a accions israelianes a Gaza. Ambrey Analytics valida la capacitat militar houthi per a aquests atacs, mentre més de 20 països, liderats pels EUA, reforcin la seguretat marítima a la regió.

 

26/04/2024 – Els houthis compleixen la seva amenaça i estenen a l’Índic els atacs a vaixells

Els rebels houthis, recolzats per l’Iran, han intensificat els seus atacs a l’Oceà Índic i al Golf d’Aden. El portacontenidors ‘MSC Veracruz’, de bandera portuguesa, i el ‘Maersk Yorktown‘, de bandera nord-americana, van ser atacats el 24 d’abril, confirmant l’expansió del radi d’acció houthi. Els atacs, que van incloure drons i míssils, s’emmarquen en l’estratègia iraniana d’estendre el conflicte regional, desafiant la navegació comercial i militar a la regió.

 

24/04/2024 – El conflicte del Mar Roig provoca un augment de les emissions de carboni en el transport marítim

El conflicte al Mar Roig ha ocasionat un augment en les emissions de carboni en el transport marítim de contenidors, registrant un rècord de 107,4 punts en l’índex de Xeneta i e Benchmark en el primer trimestre de 2024. Els desviaments pel Cap de Bona Esperança i l’increment en la velocitat de navegació han intensificat l’ús de combustible i les emissions de carboni.

 

23/04/2024 – La progressió dels ports espanyols per la crisi del Mar Roig s’alenteix al març

A causa de la crisi del Mar Roig, en el primer trimestre de 2024 es va incrementar el trànsit en els ports espanyols un 1,4% respecte a 2022, aconseguint un moviment de 168 milions de tones de mercaderies, encara que al març es va observar una desacceleració.

 

15/4/2024 – Tarifes de càrregues spot mantenen tendència a la baixa, però l’escalada del conflicte al Pròxim Orient sembra nous dubtes

La incautació del MSC Aries i l’atac d’Iran a Israel deixen un panorama desolador i presenten noves dificultats per al transport marítim.

 

12/4/2024 – Els pirates de Somàlia escalfen encara més la ruta del Mar Roig

Segons l’International Maritime Bureau (IMB) de la International Chamber of Commerce (ICC), han augmentat els atacs de pirateria davant les costes de Somàlia, que s’afegeixen als houthis com un potencial risc per al transport marítim.

 

22/3/2024 – Els ports espanyols absorbeixen part del trànsit generat per la crisi del Mar Roig

Degut al desviament de rutes marítimes, els ports espanyols van moure 88,70 milions de tones durant els dos primers mesos de l’any, és a dir, un 2,4 % més respecte al mateix període de 2024.

 

21/3/2024 – El volum de cru en trànsit assoleix màxims històrics per la crisi del mar Roig

Segons l’informe més recent de l’Agència Internacional de l’Energia, el volum de cru a flot va augmentar en 85 milions de barrils (Mb) pels desviaments dels vaixells petroliers.

 

19/3/2024 – La OMI insta a reforçar la cooperació internacional per erradicar els atacs al Mar Roig

Els membres del consell de seguretat de l’Organització Marítima Internacional (OMI) fan una crida a la cooperació pràctica, fins i tot amb el Govern del Iemen, per fer front a les amenaces a la pau i la seguretat.

 

11/3/2024 – Tarifes de contracte de càrrega refrigerada en la ruta ECSA-nord d’Europa va augmentar US$1.700/TEU des d’octubre

Segons les últimes dades de Xeneta, els retards provocats per la crisi del mar Roig van provocar, al gener, un descens del 51,6 % en la fiabilitat en el transport marítim de contenidors, que ha impactat en les tarifes dels contenidors refrigerats.

 

6/3/2024 – Dos tripulants filipins i un tripulant vietnamita assassinats en un atac houthi

El vaixell True Confidence va ser atacat per míssils houthis que van causar la mort de tres tripulants, les primeres víctimes mortals innocents d’aquests atacs, i van deixar altres deu ferits de diversa consideració.

 

5/3/2024 – Canal de Suez podria ser ampliat per accelerar temps de navegació i evitar possibles blocatges

Segons Bloomberg, el cap de l’Autoritat del Canal de Suez ha declarat que Egipte està estudiant la viabilitat d’ampliar el canal, convertint els segments d’un sol carril en passos de doble carril.

 

1/3/2024 – BIMCO: Volums de càrrega a la regió del Mar Roig cauen un 21 % per atacs a vaixells

Degut als atacs a vaixells pels rebels houthis, el volum de càrrega que navega des de i cap al Golf d’Aden i el mar Roig s’ha reduït en un 21 % durant les primeres set setmanes de l’any, en comparació amb l’exercici anterior.

 

20/2/2024 – Els armadors europeus acullen amb satisfacció el llançament de l’Operació Aspides al mar Roig

L’Operació Aspides és l’operació defensiva de seguretat marítima de la UE al mar Roig, llançada pel Consell de la UE per acompanyar i protegir dels atacs als vaixells a la zona.

 

2/2/2024 – La capacitat dels vaixells operats a Itàlia i Grècia cau fins a un 30 % per la crisi del Mar Roig

Segons Drewry, el 30 % del tràfic mundial s’està veient afectat pels desviaments de vaixells cap al Cap de Bona Esperança, i els ports del Mediterrani Oriental (amb caigudes del 20-30 % setmanals en el volum dels vaixells, en el cas de Grècia, Itàlia i Malta) són els que més ho pateixen.

 

30/1/2024 – La OMI registra 24 atacs des de novembre als vaixells de transport marítim al Mar Roig

En una comunicació enviada per Arsenio Domínguez, secretari general de l’Organització Marítima Internacional (OMI), es contemplen 24 incidents registrats entre el 19 de novembre de 2023 i el 25 de gener de 2024.

 

25/1/2024 – Maersk pateix atac mitjançant míssils contra dos portacontenidors mentre transitaven pel Mar Roig

Dues naus de Maersk pertanyents al Registre de Vaixells dels Estats Units, van patir l’atac de tres míssils balístics el passat 24 de gener: el Maersk Detroit, que operava el servei MECL1 entre la costa est dels EUA i el Pròxim Orient i l’Índia, i el Maersk Chesapeake, que feia la ruta entre el Pròxim Orient i Àfrica.

 

19/1/2024 – L’ECSA recolza la crida del Parlament Europeu per intervenir al Mar Roig

L’ECSA va recolzar la resolució aprovada pel Parlament Europeu per condemnar els atacs a la navegació comercial al mar Roig i demanar a la UE esforços immediats i concertats, inclosa una operació naval.

 

12/1/2024 – Els petroliers eviten el Mar Roig després dels atacs al Iemen

Reuters informa, basant-se en la informació de les consultories LSEG i Kpler, que almenys quatre petroliers van desviar el seu rumb després dels atacs dels Estats Units i el Regne Unit als houthis.

 

12/1/2024 – El volum de mercaderies transportades a través de Suez cau un 35,2 % després dels atacs houthis

Segons xifres del Fons Monetari Internacional, el volum de mercaderies transportades pel Canal de Suez va caure en un 35,2 % durant la primera setmana de 2024, comparant-ho amb les dades del mateix període de 2023.

 

27/12/2023 – Els gegants del transport marítim, llestos per reprendre el trànsit per la ruta del mar Roig

Davant la iniciativa internacional liderada pels Estats Units per abordar els problemes del mar Roig, les grans companyies de transport marítim de mercaderies es van preparar per reprendre la seva activitat a la zona.

 

26/12/2023 – 25 % d’itineraris cancel·lats entre el 25 de desembre i el 28 de gener pertanyen a la ruta Àsia-Nord d’Europa i el Mediterrani

Entre la setmana 52 de 2023 i la setmana 4 de 2024, es va anunciar la cancel·lació de 56 itineraris corresponents a les rutes al Transpacífic en direcció est (38 %), el Transatlàntic en direcció oest (38 %) i Àsia-Nord d’Europa i Mediterrani (25 %).

 

18/12/2023 – MSC, Maersk, CMA i Hapag-Lloyd suspenen les seves rutes pel mar Roig

Després de l’escalada dels atacs perpetrats per les milícies houthis del Iemen, aquests quatre grans operadors globals de mercaderies van suspendre les seves rutes pel mar Roig.

 

Si vols trobar un espai on compartir coneixements relacionats amb el transport i la logística, contacta amb nosaltres i descobreix els avantatges de pertànyer al Consell d’Usuaris del Transport de Catalunya.

Enviar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *